Skip to content
Menu
ETITO
  • O nas
  • Co robimy?
    • Rozwój osobisty
    • Psychologia dla Ciebie
    • Warsztaty: UWAŻNOŚĆ I SZACUNEK
    • Szkolenia firmowe
    • Terapia rodzinna
    • Coaching JA-firma
  • Kontakt
ETITO

Jak aktywność fizyczna rozwija zdolności umysłowe dziecka?

Napisano dnia 15 stycznia, 202016 stycznia, 2020

Liczne badania pokazują , że już w 6.–7. tygodniu życia zarodek będący w łonie matki się porusza. Im płód jest starszy, tym ruchy te są bardziej intensywne maluch wykonuje przewroty, macha rączkami i nóżkami, kręci głową. Te czynności nie tylko sprawiają dziecku przyjemność, lecz przede wszystkim są istotnym elementem wspomagającym jego rozwój. Działania fizyczne dziecka mają ogromny wpływ na to ,w jakim stopniu rozwinie ono rozmaite umiejętności .

Dziecko przez ruch wyrabia koordynację mięśniowo-‑nerwową, Rozwija i kształtuje zmysły, stymuluje rozwój układu krążenia oraz oddechowego (serce i płuca), pobudza rozwój układu nerwowego (koordynacja i balans ciała, kontrola ruchów). Reguluje również utrzymanie prawidłowej masy ciała. Ponadto ruch zapobiega występowaniu różnych chorób wieku dziecięcego.

Istnieją naukowe dowody, że aktywność fizyczna, zarówno spontaniczna, jak i zorganizowana poprawia kondycję psychiczną młodego człowieka. Ruch zmniejsza poczucie niepokoju i poprawia jakość snu, rozwija odpowiedzialność, pewność siebie i poczucie własnej wartości. Dlatego do prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka konieczna jest aktywność fizyczna.

Przyjrzyjmy się zatem jakie czynności rozwijają jakie zdolności?

  • chwytanie, pełzanie, chodzenie, sięganie, obracanie, machanie, pchanie, ciągnięcie – prowadzą do koordynacji wzrokowo – ruchowej, dobrego rozwoju zdolności motorycznych oraz przygotowują dopisania
  • tańczenie, turlanie, huśtanie się, słuchanie – rozwija zmysł równowagi, zdolności sportowe, poprawiają umiejętność czytania
  • głaskanie, przytulanie, wspólna zabawa- prowadzi do poczucia bezpieczeństwa, tworzeni umiejętności społecznych, pewności siebie
  • układanie zabawek, bawienie się w gry słowne, słuchanie muzyki, układanie układanek to rozwój zdolności matematycznych i logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, bogatego słownictwa, zdolności muzycznych i dobrej pamięci

Światowa Organizacji Zdrowia (WHO) zaleca dzieciom i młodzieży w wieku 5–17 lat co najmniej 1 godzinę ruchu o średniej i zwiększonej intensywności. Poza tym co najmniej 3 razy w tygodniu dziecko powinno wykonywać przez 30 minut intensywne ćwiczenia, podczas których następuje wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za postawę ciała, oraz ćwiczenia poprawiające gibkość.

Ruch i zabawa zawsze najważniejsza

  • Dziecko w wieku 1–3 lat przejawia znaczną aktywność ruchową, która ma charakter spontaniczny. Dlatego warto stworzyć mu warunki do naturalnej ekspresji ruchowej  zgodnie z jego zainteresowaniami. Takie możliwości stwarzają place zabaw, na których dziecko pod opieką dorosłych powinno bawić się około 30 minut dziennie – biegając, wspinając się, pokonując różne przeszkody. Rodzaje tej aktywności uzależnione są oczywiście od możliwości ruchowych dziecka, jego zainteresowań i… pogody.
  • Aktywność fizyczna dzieci młodszych, w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, powinna być oparta na grach i zabawach ruchowych. Należy podkreślić, że zajęcia w przedszkolu i szkole powinny być ukierunkowane nie tylko na rozwój sprawności fizycznej, lecz także na kształtowanie prawidłowej postawy ciała. Lekarze obserwują bowiem u co drugiego dziecka błędy w postawie, a utrwalone wady dotyczą 30–40% dzieci i młodzieży.
  • Aktywność ruchowa dzieci starszych (10–13 lat) oraz młodzieży powinna wynikać z ich zainteresowań. Wybór różnych form aktywności fizycznej jest obecnie tak duży, że każdy młody człowiek może wybrać taką, która najbardziej mu odpowiada. Warto jednak pamiętać, że pewne nawyki, także te związane z uczestnictwem w aktywności ruchowej młody człowieka nabywa w dzieciństwie, a wzorem są rodzice i nauczyciele.

Doskonałym sposobem na wspomaganie rozwoju u dzieci jest kinezjologia edukacyjna i tu kilka ćwiczeń , które w sposób kontrolowany wpływają na rozwój mózgu.

Ruchy naprzemienne :

Opis ćwiczenia:
Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy je lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, delikatnie skręcając całe ciało ( w miarę możliwości przekraczamy linię środka).

1.oddziaływanie na umysł
– wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne przekraczanie linii środkowej koordynacji pracy rąk, zręczności
– ćwiczenia lewego i prawego oka
– usprawnianie narządu wzroku
2. poprawa umiejętności szkolnych
– polepszenie koordynacji lewa i prawa strona ciała
– poprawa oddychania
– poprawa gibkości ciała
– wzmocnienie zmysłów wzroku i słuchu

W ciągu ostatniego stulecia ćwiczenia te używane były w przypadkach zaburzeń neurologicznych, w celu zwiększenia potencjalnych zdolności wydajnego uczenia się. Dr Dennison dowiódł, że ćwiczenia naprzemienne doskonale stymulują chłonność półkul mózgowych, łatwość opanowania materiału i jego późniejszego odtwarzania.

Punkt na myślenie

Opis ćwiczenia:
Lewą rękę trzymamy na pępku, prawą masujemy punkty tuż pod obojczykiem, po lewej i prawej stronie mostka. Można też odchylić głowę i wodzić oczyma wzdłuż linii, gdzie sufit styka się ze ścianą. Kiedy się czyta, oczy szybciej przesuwają się po słowach.

1.oddziaływanie na umysł:
– przesyłanie informacji z lewej półkuli mózgu do lewej strony ciała i odwrotnie
– pozytywne działanie elektryczne i chemiczne
– zwiększenie przepływu energii elektromechanicznej ciał 2.poprawa umiejętności szkolnych
– wzrokowe przekraczanie linii środkowej w czasie czytania
– ruchowe przekraczanie linii środkowej, dla uzyskania lepszej koordynacji ciała (ułatwia to wykonywanie ćwiczeń naprzemiennych)
– wyeliminowanie przekręcania liter, przestawiania sylab
– pozostawanie w miejscu w czasie czytania
– pisanie odręczne i na maszynie
– wybiórcze oglądanie telewizji
– obsługa komputera

Punkty na myślenie stanowią baterie dla naszego organizmu. Pomagają regulować spalanie się przekaźników nerwowych, w złączach nerwowych mózgu. Sprzyjają jasności myślenia, zwiększają poziom energii, usprawniają ogólną koordynację i wzrok.

Pozycja Cooka

Ćwiczenie wyciszające, relaksujące, gdy jest się zmęczonym, złym.

Opis ćwiczenia: pierwszej części: nogi krzyżujemy w kostkach, splatamy ręce i przykładamy je do mostka, język umieszczamy na podniebieniu, oczy zamknięte. Jest to pozycja uznawana za najsilniej działającą. Można ją również wykonywać na siedząco.
Opis ćwiczenia drugiej części: stopy ustawiamy równolegle do siebie, ręce stykają się palcami, język na podniebieniu, oczy zamknięte, jeśli chcemy się zrelaksować. Powrót- otwieramy oczy i głęboko oddychamy.

1. oddziaływanie na umysł:
– stabilność emocjonalna
– wzrost koncentracji, skupienia uwagi
– ruchy czaszkowe
– wzrost ambicji, poczucia własnej wartości
2. poprawa umiejętności szkolnych:
– poprawne, najbardziej efektywne podchodzenie do testów, klasówek
– poprawna wymowa, umiejętność uważnego słuchania
– umiejętność dostosowania się do otaczającego środowiska ( zmniejszenie nadwrażliwej postawy)

Dr Dennison odkrył, iż to ćwiczenie może być użyte jako proces usuwający stres emocjonalny i wynikające z niego problemy z nauką. Naśladowanie kształtu ósemki za pomocą nóg i rąk, pozwala na swobodny przepływ energii. Natomiast, przez dotyk opuszkami palców odzyskujemy równowagę i łączność pomiędzy obiema półkulami mózgu.

Pamiętajmy, że rodzimy się z potrzebą ruchu, która dba o nasz prawidłowy rozwój.

Bibliografia:
Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży – konieczność czy  przyjemność? dr Elżbieta Olszewska
FUNdamentals Guidebook G. Drydent, C.Rose”a
Ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej dla dzieci C.Grzywniak

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Aktualności

  • Najpierw tlen – jak wyłączyć swoje negatywne komunikaty?
  • Jak na rozwój dziecka, wpływa alienowanie, w tym deprecjonowanie drugiego rodzica
  • Umysł dziecka, a wychowanie asertywne cz. 2
  • Umysł dziecka, a wychowanie asertywne cz. 1
  • Umysł dziecka, a wychowanie pokrętne
  • Umysł dziecka, a wychowanie pobłażliwe
  • Umysł dziecka, a wychowanie surowe
  • Umysł dziecka, a wychowanie surowe, pobłażliwe, pokrętne i asertywne
  • Rodzic w opałach – wpływ stresu i czynników zewnętrznych na komunikację i decyzje podejmowane wobec dziecka
  • Stres i jak sobie z nim radzić
  • Rodzice w konflikcie – dzieciństwo i jego koszty ponoszone w dorosłym życiu
  • O psychosomatyce i odpoczynku
  • Kama – felietony
  • Rodzice w konflikcie – dziecko przed, w trakcie i po rozwodzie
  • Wpływ konfliktu rodziców na dziecko na tle szkoły
  • Rodzice w konflikcie – związek koluzyjny i jego wpływ na dziecko
  • Jak przeżyć dzień w rodzinie koluzyjnej
  • Najpierw tlen – jak nie wpadać w emocjonalne wybuchy – podstawowy zestaw ćwiczeń
  • Najpierw tlen – sposoby radzenia sobie w trudnych, emocjonalnych sytuacjach w obecności dziecka.
  • Jak aktywność fizyczna rozwija zdolności umysłowe dziecka?
  • Dziecięca złość – przyczyny agresywnych zachowań od niemowlaka po wyrostka i jak sobie z nimi poradzić?
  • Kinezjologia edukacyjna – przyjaciel świadomego rodzica – cz. 2
  • Dlaczego wychowywanie dziecka w dobie urządzeń multimedialnych może być utrudnione?
  • Kinezjologia edukacyjna – przyjaciel świadomego rodzica – cz. 1
  • Świadomy rodzic, czyli…?
  • Podstawy komunikacji w rodzinie i nie tylko
  • Relaksacje w Klubie Świadomego Rodzica
  • Cztery pory sukcesu – psychoekologia
  • Praca z AMK – Cz.1 – obserwacja Awatara
  • Kwadrans z AMK – Dlaczego coraz trudniej jest nam zrozumieć się w partnerstwie
©2023 ETITO | Powered by SuperbThemes & WordPress